måndag 18 mars 2013

100% motiverad!!

Det är inte lätt att sluta med någonting om man inte är 100% motiverad. Jag trodde att det gick att spela motiverad och så kommer det till slut.. eller vara 50-60% motiverad och då kunna tagga till tusen.
 
Det har inte gått.
 
Jag har sökt motivationsfaktorer som
 
  • jag är allergisk
  • jag har så många hål i tänderna
  • jag vill gå ner i vikt
  • jag har diabetes (that's a good one)
  • jag har inget godis hemma
  • jag dricker vin istället
Men ingenting biter på mig. Ingenting är tillräckligt motiverande eller ens nära någon form av sanning eller vilja. Framförallt är jag vuxen, envis och bestämmer själv - vilket har varit min största motståndare.
 
Tvärtom har jag tänkt saker som
 
  • godis är inte lika farligt som om jag hade druckit sprit exempelvis
  • min vikt är bra som den är
  • en fin kompis när jag mår dåligt
  • jag är VÄRD det här
  • mina tänder är ok
  • det ger så god smak i munnen
  • jag måste ju få njuuuta här i livet
  • .. osv.. osv..  
Men nu har jag bestämt mig. Jag är inne på min fjärde dag utan godis och det känns ingenting! Är det såhär det känns att vara 100% motiverad?! I så fall har jag aldrig varit det i hela mitt liv.
 
Vad fick mig då att äntligen tagga till tusen?
 
Jo, jag insåg att jag bestämmer själv. Och att om jag bestämmer att ÄTA godis, så kan jag väl bestämma mig att INTE äta godis? Godis är ett idiotiskt sätt att fylla kroppen med fel energi. Jag håller min vikt trots att jag äter typ 1kg (inte ovanligt tyvärr) godis om dagen - men jag vill hellre hålla min vikt med hjälp av föda som skänker god energi på sikt. Jag är trots allt en rätt rörlig person som behöver mycket mat - och, som sagt, skall jag klara utmaningen till 15 juni så behöver jag rätt mängd mat och den bästa energi min kropp kan tänka sig.
 
Och det är inte godis.
 
Det tar säkert tid att helt ställa om och äta mat när jag är hungrig. Godis är väldigt lättillgängligt och enkelt att stoppa i munnen. I rätt (fel) mängd kan det även vara väldigt mättande. Utmaningen ligger i att alltid ha lättillgänglig mat hemma eller med mig; inte bli överhungrig samt uppskatta morotstavar (duh, boooooooring) till soffmyset istället för smågodis.
 
Som sagt, fyra dagar utan extrem mängd socker (vill förtydliga att jag inte slutar med socker - utan med godis) och jag tycker redan jag känner mig piggare? En hel del chokladbollar har det blivit men hur var det nu.. jag måste ju få njuuuuta här i livet och det är väl bättre än att dricka sprit? ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar